espa 2014-2020

inedivim

Παναγία: μια γειτονιά, ένας κόσμος, χιλιάδες μυστικά (μονοήμερο)

Νοέ 14, 2013 ΧΩΡΙΣ ΣΧΟΛΙΑ από

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, του Γυμνασίου και του Λυκείου.

Αν με την πρώτη ματιά οι παραδοσιακοί οικισμοί ικανοποιούν την αισθητική, αυτό συμβαίνει γιατί ακριβώς βρίσκονται σε συνύπαρξη με το φυσικό περιβάλλον και γιατί τα κτίσματα κατασκευάστηκαν έτσι ώστε να συνδυάσουν το λειτουργικό και χρηστικό με το ωραίο και  το αισθητικά άρτιο. Μπορούμε να αντλήσουμε γνώση από την πλούσια εμπειρία της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής και από τα προτερήματά της και να τα συνδέσουμε με την οικολογική δόμηση. Θα λέγαμε ότι η φιλοσοφία της συνάδει με τη φιλοσοφία της αειφορίας. Η διατήρηση και η ανάδειξη της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς αποτελεί συστατικό στοιχείο της βιώσιμης ανάπτυξης. Αρκετά κτήρια έχουν επανενταχθεί στον αστικό ιστό σήμερα, έχουν αποκτήσει νέες χρήσεις, στεγάζουν νέες λειτουργίες όπως, μουσεία, εκθέσεις, γραφεία, καφέ, εστιατόρια κ.α. Αλλά αρκετά κτήρια παραδοσιακής αρχιτεκτονικής επίσης έχουν ανάγκη προστασίας.

Θεωρούμε λοιπόν, ότι στο πλαίσιο της εκπαίδευσης για την αειφορία, η γνωριμία των μαθητών με τον παραδοσιακό οικισμό της Παναγίας, μπορεί να συμβάλλει στην κατανόηση της διατήρησής του και αξιοποίησης του προς όφελος της τοπικής αλλά κει της ευρύτερης κοινωνίας.

Στόχοι:

  • Να μπορούν τα παιδιά, μέσα από συνθήκες διερευνητικής μάθησης να απαντούν στο κεντρικό ερώτημα.
  • Να ασκηθούν στην κριτική σκέψη και στην παρατήρηση, ενώ ταυτόχρονα να κατανοήσουν και τις εικόνες ως πηγή πληροφόρησης.
  • Να γνωρίσουν την ιστορία κτιρίων, που ακόμη και σήμερα συναντούν κατά την περιήγησή τους στην πόλη.
  • Να προσληφθεί η ιστορικότητα των κτιρίων, που πιθανόν να θεωρείτο ασήμαντη από τους μαθητές.
  • Να εκτιμήσουν το παρελθόν ως στοιχείο της σημερινής πραγματικότητας.
  • Να ξεφύγουν από την άκριτη αποστήθιση στην εκμάθηση της ιστορίας και να αναπτυχθεί η αυτενέργεια τους.
  • Να ανακαλύψουν οι μαθητές τη σοφία εκείνων που γνώριζαν να ζουν αρμονικά με το φυσικό περιβάλλον.
  • Να πάρουν μαθήματα αρμονίας και μέτρου.
  • Να κατανοήσουν ότι οι οικισμοί πρέπει να έχουν ανθρώπινες διαστάσεις όσον αφορά το μέγεθος και τον τύπο τους  και ότι το μέγεθός τους δεν πρέπει να υπερβαίνει τη φέρουσα ικανότητα των φυσικών οικοσυστημάτων.
  • Να κατανοήσουν ότι τόποι, χώροι και αντικείμενα  πρέπει να συνδυάζουν τη σημασία και την ομορφιά με τη χρησιμότητα.

 

Κατόπιν ενημέρωσης και πληροφόρησης για το κάθε μνημείο ξεχωριστά, δίνονται οδηγίες και μοιράζονται φύλλα εργασίας, ώστε να πραγματοποιηθούν οι δράσεις που αναφέρονται στο παρακάτω πρόγραμμα.

Συγκέντρωση ομάδας- Παιχνίδι γνωριμίας –Χωρισμός ομάδων -Πληροφόρηση

Ανηφορίζοντας στον οικισμό παρέα με την «αειφορία»

Δράσεις

  • Συμπληρώστε το κείμενο με τις λέξεις που σας δίνονται.
  • Επιλέξτε ένα κτήριο που σας αρέσει και σχεδιάστε το. Δώστε έμφαση στα χαρακτηριστικά του.
  • Η διατήρηση και ανάδειξη της παραδοσιακής – λαϊκής αρχιτεκτονικής αποτελεί βασικό στοιχείο της βιώσιμης ανάπτυξης ενός τόπου. Σχολιάστε στην ομάδα και εκφράστε τις απόψεις σας.

 

Το Ιμαρέτ

Δράσεις

  • Ταυτότητα χώρου
  • Συζητήστε για τις αξίες του κτιρίου.

 

Στο μουσείο (σπίτι) του Μεχμέτ Αλή.

Δράσεις

  • Διάλεξε έναν χώρο ή ένα στοιχείο του χώρου (μορφολογικό ή κατασκευαστικό) που σου προκαλεί μεγάλο ενδιαφέρον. Γιατί το διάλεξες;
  • Πως μπορείς να παρουσιάσεις αυτόν το χώρο ή το στοιχείο; Τι μπορείς να πεις γι’ αυτό;
  • Ποιες πληροφορίες σου δίνει  για το ίδιο και για την εποχή του;
  • Ποιες ερωτήσεις έχεις γι’ αυτόν το χώρο ή το στοιχείο; (Υπόθεσε ότι είσαι ιστορικός και θέλεις να μελετήσεις το παρελθόν με βάση αυτόν το χώρο ή το στοιχείο).

 

Το τέμενος του Χαλίλ Μπέη

Δράσεις

  • «Χτίστε μια ιστορία λέξη-λέξη»
  • Αφηγηθείτε την ιστορία σας δημιουργώντας «Παγωμένες εικόνες»

 

Το φρούριο της πόλης

Δράση

  • Κυνήγι θησαυρού με ποίηση

 

Καμάρες

Δράσεις

  • Δραματοποίηση (βασισμένη σε κάρτες πληροφοριών και παλιές φωτογραφίες)
  • Αυθόρμητη γραφή

Δίνεται κείμενο:   Ίταλο Καλβίνο, Αόρατες Πόλεις, μετάφραση από τα ιταλικά Ε.Γ. Ασλανίδης, Σάσα Καπογιανοπουλου, εκδ. Οδυσσέας, Αθήνα 1989

 

Αξιολόγηση του προγράμματος

  • Η πορεία της ομάδας

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Σχετικά με τον συντάκτη

The author didnt add any Information to his profile yet
No Responses to “Παναγία: μια γειτονιά, ένας κόσμος, χιλιάδες μυστικά (μονοήμερο)”

Αφήστε απάντηση