επιμορφωτική δράση στον Ιστορικό Κήπο της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης
Δείτε παρακάτω το πρόγραμμα της εκδήλωσης στον Ιστορικό Κήπο της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης
Ο ιστορικός Κήπος της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης – Ένα συναρπαστικό πεδίο του ανθρώπινου πολιτισμού και του “πολιτισμού” της φύσης
Tο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Φιλίππων, προτίθεται να διοργανώσει υπό την αιγίδα του Πατριαρχείου, σε συνεργασία με την περιφερειακή Δ/νση Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης Ανατ, Μακεδονίας και Θράκης, τη Δ/νση Β/θμιας Εκπαίδευσης Καβάλας και το Μουσικό Σχολείο Καβάλας, στις 28/03/2015, πιλοτικό Σεμινάριο με τίτλο «Ο ιστορικός Κήπος της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης – Ένα συναρπαστικό πεδίο του ανθρώπινου πολιτισμού» που θα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς των σχολείων της Α/θμιας και Β/μιας Εκπ/σης της ομογένειας στην Κωνσταντινούπολη. Κατά τη διάρκεια του επιμορφωτικού σεμιναρίου θα εξεταστεί, πως ένας Ιστορικός Κήπος, ο Κήπος της Ιεράς Θεολογικής σχολής της Χάλκης, με την αμεσότητά του, ορατός, απτός και συγκεκριμένος, μπορεί με τον πλούτο των ερεθισμάτων – σημείων – φορέων νοήματος που περιέχει, να μας μεταφέρει στο αλλοτινό, το μη απτό, το μη ορατό και να αποτελέσει αντικείμενο έρευνας, δράσης και περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης για τον μαθητή.
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, στη σύγχρονη μορφή της, έχει καθιερωθεί διεθνώς ως μια διεπιστημονική προσέγγιση των σχέσεων ανθρώπου – περιβάλλοντος, στην οποία η διάσταση του χρόνου και ο ρόλος της Ιστορίας είναι καθοριστικός στην προσπάθεια συγκρότησης μιας νέας «περιβαλλοντικής ηθικής» και ενός νέου τρόπου ατομικής και συλλογικής συμπεριφοράς προς το περιβάλλον
Σκοπός λοιπόν του σεμιναρίου είναι να εισάγει τους εκπαιδευτικούς των σχολείων της ομογένειας στην έννοια της Περιβαλλοντικής και Παιδαγωγικής διάστασης του Ιστορικού Κήπου της Ιεράς Θεολογικής σχολής της Χάλκης και στις προοπτικές αξιοποίησής του στο πλαίσιο εφαρμογής σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων για βιωματική μάθηση μέσα από την εφαρμογή ομαδοκεντρικής και συνεργατικής διδακτικής προσέγγισης. Πιο συγκεκριμένα:
- να επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί, ώστε να είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν οι ίδιοι διαθεματικά εκπαιδευτικά περιβαλλοντικά προγράμματα, εντάσσοντας πρωτότυπα και λειτουργικά τον ιστορικό κήπο της Ιεράς Σχολής στη μαθησιακή διαδικασία, έτσι ώστε στη συνέχεια,
- να ευαισθητοποιηθούν και να καλλιεργηθούν πολύπλευρα οι μαθητές και
- να αποκτήσουν μια ζωντανή και ενδιαφέρουσα μουσειοπαιδαγωγική και καλλιτεχνική εμπειρία μέσα από την επίσκεψή τους στους Κήπους της Ιεράς Θεολογικής Σχολής της Χάλκης.
Επί μέρους στόχοι των δράσεων που θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του σεμιναρίου είναι:
- Ευαισθητοποίηση σε ζητήματα περιβάλλοντος
- Γνωριμία µε τα διαφορετικά είδη φυτών
- Άσκηση στην παρατήρηση του χώρου
- Ανάδειξη απόψεων, συναισθημάτων για το χώρο.
- Ανάπτυξη της κριτικής σκέψης
- Γνώση της δυναµικής της φύσης, της αρµονίας της, των νόµων της, καθώς και της θείας πρόνοιας
- Όξυνση των αισθήσεων
- Δημιουργία συναισθηματικής σχέσης µε το δέντρο ή το φυτό
- Βιωματική απόκτηση γνώσεων για το δέντρο ή το φυτό
- Ανάπτυξη καλλιτεχνικών ενδιαφερόντων
- Καλλιέργεια σεβασµού προς τη φύση
- Ανάπτυξη της φαντασίας
- Ανάπτυξη της ποιητικής διάθεσης
- Ανάπτυξη συναισθηματικής σχέσης µε το χώρο
Πρόγραμμα – Σάββατο 28 Μαρτίου
9-9.30 |
Προσέλευση
|
9.30-10.20 | Χαιρετισμοί
· Μητροπολίτη Προύσης Ελπιδοφόρου · Δ/ντή Περιφερειακής Δ/νσης · Διευθυντη Β/θμιας Εκπ/σης Καβάλας Α. Βαγενάς · Δ/ντριας Μουσικού Σχολείου Καβάλας
|
10.20-10.40
|
Παρουσίαση του Κήπου της Ιεράς θεολογικής Σχολής της Χάλκης
Ν. Θυμάκης –Υπεύθυνος φύτευσης |
10.40-11.00 |
Ο ιστορικός Κήπος της Ιεράς θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Ένα συναρπαστικό πεδίο του ανθρώπινου πολιτισμού και του πολιτισμού της φύσης.
Ε. Αντωνάρα – Υπεύθυνη Κπε Φιλίππων |
11.0-11.10 | Διάλειμμα – Μετάβαση στο Κήπο
|
11.10-11.35 |
ΤΙΤΛΟΣ: « Περιγράφω τους Κήπους. Τον κήπο των αρετών, τον Κήπο της Αγίας Γραφής και των εδώδιμο Κήπο»
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Χωρισμός σε 3 ομάδες (ομαδοσυνεργατική μέθοδος). Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να περιγράψει έναν Κήπο σχηματίζοντας προτάσεις και κείμενο, μέσα από προεπιλεγμένες λέξεις. -ΠΟ ΚΠΕ Φιλίππων
|
11.30-12.05 |
ΤΙΤΛΟΣ: «Γνωριµία µ’ ένα δέντρο το Κήπου των Αρετών»
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Γνωριµία µε ένα δέντρο του Κήπου των Αρετών, χρησιμοποιώντας όλες τις αισθήσεις. ΠΟ ΚΠΕ Φιλίππων
|
12.05-12.30 |
ΤΙΤΛΟΣ: «Γένεση 2.9 και ο Κήπος της Αγίας Γραφής»
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Ανάλυση του εδαφίου µέσα από την παρατήρηση της φύσης.-ΠΟ ΚΠΕ Φιλίππων
|
12.30-13.05 |
ΤΙΤΛΟΣ: «Δέντρο- σκραµπλ, στον εδώδιμο Κήπο»
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Γνωριμία μέσα από το παιχνίδι, των χαρακτηριστικών διαφόρων δέντρων και φυτών του εδώδιμου κήπου (αρωματικός κήπος, οπωρώνας, λαχανόκηπος). ΠΟ ΚΠΕ Φιλίππων
|
13.05-13.30 |
Μουσικοθεατρικό δρώμενο ενταγμένο στο φυσικό περιβάλλον του Κήπου – Μουσικό σχολείο Καβάλας
|
13.30-15.00 |
Διάλειμα -Ελαφρύ γεύμα
|
15.00-15.25 |
ΤΙΤΛΟΣ: «Το κυνήγι του φύλλου»
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Ανεύρεση φύλλων µε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και αντιστοίχιση με το φυτό προέλευσης. Σχεδίαση του φύλλου. ΠΟ ΚΠΕ Φιλίππων
|
15.25-15.55 |
ΤΙΤΛΟΣ: “Μετρώ την ηλικία του δένδρου”
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Εξοικείωση µε τεχνικές υπολογισµού της ηλικίας ενός δένδρου. -ΠΟ ΚΠΕ Φιλίππων
|
15.55-16.20 |
ΤΙΤΛΟΣ: «Ταυτότητα χώρου»
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Παρατηρούν και δίνουν «ταυτότητα» σε σηµεία του χώρου, στα οποία τοποθετούν φανταστικές Ιστορίες. Δραματοποίηση της ιστορίας με παντομίμα ή παγωμένες εικόνες. -ΠΟ ΚΠΕ Φιλίππων
|
16.20-16.45 |
ΤΙΤΛΟΣ: «Κυνήγι θησαυρού µε ποίηση»
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: «Συναρµολογούν» ποιήµατα που έχουν τίτλο ένα δένδρο (π.χ. Λ. Μαβίλη «Η ελιά», Γ. Βιζυηνού, «Η ανεμώνη», Κ. Παλαμά, «Ρόδου μοσκοβόλημα», «Η φοινικιά», Τ. Άγρα, «Πανσέδες», Ν. Βρεττάκου, «Η αμυγδαλιά», Μ. Σαχτούρη, «Πορτοκαλιά», Χρ. Λάσκαρη, «Το κυπαρίσσι και η τριανταφυλλιά» κ.ά.), αφού συλλέξουν τα σκόρπια αποσπάσµατά τους τα οποία έχουν τοποθετηθεί γραµµένα σε καρτέλες, σε διάφορα σηµεία του Κήπου. Ακολουθεί συζήτηση για τον τρόπο με τον οποίο εμπνέουν τους ποιητές. -ΠΟ ΚΠΕ Φιλίππων |
16.45-17.10 |
ΤΙΤΛΟΣ: «Ευχάριστες στιγμές στον Κήπο», μέσα από ένα απόσπασμα του Έρμαν Έσσε, με τίτλο «Τα Δένδρα».
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: Αφήγηση αποσπάσματος από το ομώνυμο βιβλίο του Έρμαν Έσσε «Ευχάριστες στιγμές στον Κήπο» και δημιουργία κειμένου με την τεχνική της αυτόματης – δημιουργικής γραφής. -ΠΟ ΚΠΕ Φιλίππων |
17.10-17.30 |
Αξιολόγηση του σεμιναρίου |