«Mε το Φειδία, το φιδάκι, στο αρχαίο μαγαζάκι» (μονοήμερο)
ΜΟΝΟΗΜΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ- ΜΙΚΡΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Οι γενικοί στόχοι του προγράμματος αυτού είναι οι ακόλουθοι:
Τα παιδιά
- Να γνωρίσουν το ιστορικό και αρχαιολογικό περιβάλλον της περιοχής των Φιλίππων.
- Να εκτιμήσουν την αξία των αρχαίων μνημείων και επομένως να υιοθετήσουν μια στάση υπευθυνότητας και σεβασμού σε κάθε μορφή πολιτιστικής κληρονομιάς του παρελθόντος.
- Να εκτιμήσουν το παρελθόν ως στοιχείο της σημερινής πραγματικότητας.
- Να ξεφύγουν από την άκριτη αποστήθιση στην εκμάθηση της ιστορίας και να αναπτυχθεί η αυτενέργεια τους.
- Να ασκηθούν στην κριτική σκέψη και στην παρατήρηση, ενώ ταυτόχρονα να κατανοήσουν και τις εικόνες ως πηγή πληροφόρησης
- Να μάθουν να συνεργάζονται σε ομάδες, αποκτώντας ομαδικό πνεύμα.
Περιγραφή προγράμματος «Με τον Φειδία το φιδάκι στο αρχαίο μαγαζάκι»
Προσέλευση – Υποδοχή | |
Σύντομη ενημέρωση σχετικά με το ρόλο και τα προγράμματα του ΚΠΕ.
Προβολή video – Ξενάγηση στην περιοχή των Φιλίππων Παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων |
|
Μετάβαση στο πεδίο – αρχαιολογικός χώρος Φιλίππων | |
Παιχνίδια γνωριμίας -Χωρισμός ομάδων – Παιχνίδια ενεργοποίησης και συντονισμού των ομάδων
Θέση: Αναψυκτήριο |
|
Δραστηριότητα
Ιστοριογραμμή Μέθοδος η οποία καθοδηγείται από την ήδη υπάρχουσα γνώση και εμπειρία του μαθητή και από το αξίωμα ότι οι μαθητές δομούν τη γνώση τους μέσα από την πράξη και την εμπειρία τους. Αναδεικνύει τη σκηνή της ιστορίας σε συγκεκριμένο χρόνο και τόπο. Δίνονται σε κάθε ομάδα διαφορετικές καρτέλες πάνω στις οποίες είναι γραμμένη μια σημαντικά ιστορική ημερομηνία (π.χ. 42 π.Χ. μάχη των Φιλίππων). Πάνω στην κάρτα δίνεται περιληπτικά η περιγραφή του γεγονότος. Οι ομάδες πρέπει να τοποθετηθούν πάνω στη γραμμή (σκοινί) του χρόνου και να αποδώσουν το γεγονός με όποιον τρόπο αυτές θέλουν (θεατρικά, αφήγηση, αναπαράσταση…) Θέση: Αρχαίο Θέατρο |
|
Δραστηριότητα
«Λέξεις – κλειδιά» Κλείστε τα μάτια και φανταστείτε τον εαυτό σας στην εποχή αυτή. Αφήστε την φαντασία σας να ταξιδέψει στο παρελθόν, να συναντήσει στρατηγούς και βασιλιάδες, Ρωμαίους, Έλληνες και πολίτες της εποχής. Δημιουργείστε μια φανταστική ιστορία που διαδραματίζεται στον χώρο και τον χρόνο. Βγάλτε σενάριο, οργανώστε την σκηνή και μπείτε στο ρόλο σας και παρουσιάστε την στη σκηνή. Χρησιμοποιείστε τις λέξεις κλειδιά για να πάρετε ιδέες. Αγορά, πωλητές, εμπορικά προϊόντα, πολιτικοί λόγοι, φιλοσοφικές συζητήσεις, πολίτες, Ρωμαίοι στρατιώτες, αξιωματούχοι, παλαίστρα, αγώνες, λουτρά, κάρα, νεαρές καλλονές της εποχής, γιορτή, βουλευτήριο, ναοί…… Θέση: Αρχαίο Θέατρο |
|
Δραστηριότητα
«Κυνήγι του κρυμμένου θησαυρού» Παιχνίδι δημιουργικής παρατήρησης και ανακάλυψης των κτισμάτων της ρωμαϊκής αγοράς Οι μαθητές ανακαλύπτουν κρυμμένες καρτέλες στο χώρο της αρχαίας αγοράς οι οποίες περιγράφουν το συγκεκριμένο οικοδόμημα-μνημείο στο οποίο βρέθηκε η καρτέλα καθώς και οι οδηγίες για την εξεύρεση της επόμενης.
Θέση: Αρχαία αγορά. |
|
Δραστηριότητα
«Στο αρχαίο μαγαζάκι» Η ομάδα ζωγραφίζει την πρόσοψη και την πινακίδα του καταστήματος της, αποφασίζει για τα εμπορεύματα, την προέλευσή τους και τους προμηθευτές. Τα προϊόντα αναγράφονται σε χαρτόνια. Κάθε ομάδα παρουσιάζει με δραματοποίηση το μαγαζάκι της στην ολομέλεια.
Θέση: Στα εμπορικά καταστήματα της αρχαίας πόλη, απέναντι από τη Βασιλική Β΄, |
|
Δραστηριότητα
«Ο Φειδίας στην Εγνατία Οδό» Μια οικολογική ιστορία για παιδιά Μέσω εκπαιδευτικού υλικού του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Φιλίππων (παραμύθι και καρτέλες αντιστοίχησης) ολοκληρώνεται η γνωριμία με την λειτουργία της αρχαίας αγοράς (επαγγέλματα, προϊόντα, μέσα παραγωγής, μεταφοράς, συσκευασίας, συντήρησης …) και η σύγκριση με την αντίστοιχη σημερινή. Θέση: Αρχαία αγορά. |
|
Επίσκεψη στο αρχαιολογικό μουσείο Φιλίππων.
Δραστηριότητα «Ένας κόσμος γεμάτος με θαυμαστά πράγματα» Προσεγγίσουν, διερευνούν, ερμηνεύουν το χώρο, κάνοντας κάποιες υποθέσεις και απαντώντας στα παρακάτω ερωτήματα: · Διάλεξε ένα αντικείμενο που σου προκαλεί μεγάλο ενδιαφέρον. Γιατί το διάλεξες; · Πως μπορείς να το παρουσιάσεις αυτό; Τι μπορείς να πεις γι’ αυτό; · Ζωγράφισε το |